Ośrodek Analiz Cegielskiego zaprezentował swój nowy raport Kupuj od rolnika – prawne i gospodarcze uwarunkowania rolniczego handlu detalicznego, w którym przedstawił korzyści i szanse jakie stwarza ta stosunkowo nowa instytucja bezpośredniej sprzedaży produktów przez rolników.
Ośrodek Analiz Cegielskiego podsumował projekt Kupuj od rolnika – aktywizacja rynkowa rolników w Polsce, którego celem była popularyzacja wiedzy na temat rolniczego handlu detalicznego funkcjonującego od 2017 r., a w obecnej postaci od dopiero od roku. Realizacja całości przedsięwzięcia była możliwa dzięki wsparciu Darczyńcy – Fundacji ORLEN – Dar Serca.
W ramach projektu OAC przygotował krótki poradnik wyjaśniający krok po kroku jak można prowadzić tę formę sprzedaży produktów, a przede wszystkim przeprowadził 20 bezpłatnych szkoleń dla rolników w województwie kujawsko-pomorskim. Warsztaty przybliżały prawne i podatkowe aspekty rolniczego handlu detalicznego oraz skuteczne metody sprzedażowo-marketingowe. Zainteresowanie szkoleniami było przerosło oczekiwania organizatorów i wzięło w nich łącznie przeszło 750 rolników.
– Rolniczy handel detaliczny stworzył zupełnie nowe warunki dla rolników w Polsce. Na preferencyjnych zasadach podatkowych i bez zbędnych formalności mogą sprzedawać swoje produkty bezpośrednio konsumentom, restauracjom czy lokalnym sklepom. To większa efektywność finansowa gospodarstw i jednocześnie lepszy dostęp do polskich produktów. – powiedział Paweł Pawłowski, wiceprezes Ośrodka Analiz Cegielskiego i pomysłodawca projektu.
Podczas konferencji podsumowującej projekt miała także miejsce premiera raportu Ośrodka Analiz Cegielskiego na temat prawnych i gospodarczych uwarunkowań rolniczego handlu detalicznego. Autorzy położyli nacisk na korzyści, które niesie ta instytucja dla gospodarstw rolnych, szczególnie tych mniejszych, które nie mają możliwości negocjowania korzystnych cen za swoje produkty u pośredników. Raport wskazuje na produkcję ekologiczną jako na najbardziej optymalne wykorzystanie możliwości, które stwarza rolniczy handel detaliczny. OAC upatruje szansy na popularyzację tej formy sprzedaży w nowych technologiach, dzięki którym skraca się dystans pomiędzy rolnikiem a finalnym odbiorcą jego produktów.
– Nasz raport nie tylko analizuje funkcjonujące w Polsce formy bezpośredniej sprzedaży produktów przez rolników, ale stanowi swoiste kompendium wiedzy na temat rolniczego handlu detalicznego. Chcemy przyczyniać się do popularyzacji tej instytucji, ponieważ widzimy, jak wielki ma potencjał. Dobre przepisy nie wystarczą, dlatego staramy się budować świadomość w zakresie dostępnych możliwości i temu między innymi służy nasz raport. – powiedział Piotr Palutkiewicz, współautor raportu i ekspert Ośrodka Analiz Cegielskiego.